söndag 28 november 2010

Advent

- Änglar är vanliga flickor med flygarmar.
(Rebecca 3 år)



Jag går här med min lykta
och lyser varje dag.
Där uppe lyser månen
här nere lyser jag.
Min lykta den är ren och klar
och lyser för mig varje dag.

Nu i adventstid lyser mina små änglaflickor i mitt hem. Texten kommer från en tysk visa. Vännerna Inger, Pia och Helena kommer säkert i håg den från när vi läste Fröbelpedagogik i Borås för ca. 20 år sedan. Historien lär vara den att barn vandrade genom tyska byar under hösten med sina lyktor och sjöng visan. De kloka tankarna om att änglar är vanliga flickor med flygarmar funderade äldsta barnbarnet om för ca.15 år sedan. Oj, vad åren går. Nu när advent och julsakerna kommer fram så kommer också minnen från tidigare år och tidigare generationer fram.

1 kommentar:

Inger Tolwers sa...

Så små och söta de är
kram