torsdag 6 januari 2011

Tankar inför år 2011

Planera gärna för framtiden - men gör det med blyertspenna!






Det är något särskilt med nya oskrivna böcker. Vi är nog många som när vi i skolan fick en ny skrivbok bestämde oss för att i den skulle det skrivas vackert och inga röda "bockar" skulle finnas. Så blev det aldrig för mig. Redan på första sidan var det röda "bockar". Men tänk - att skolan aldrig lyckades ta ifrån mig glädjen att skriva -  att uttrycka mig i ord.
På nyazeeland får barnen en "bock" för orden man stavar rätt. Läraren räknar sedan hur många ord det skrivna stycket innehåller och utifrån antal ord så uppmärksammar läraren hur fantastiskt många ord eleven stavat rätt. Bara fokus på det man kan.
Den rosa oskrivna boken fick jag av en vän över en kopp kaffe för en vecka sedan - undrar vad jag ska skriva i den?
I mina böcker finns det inga röda "bockar" längre!

3 kommentarer:

annika sa...

Förhoppningsvis ska vi i svenska skolan också koncentrera oss på vad som barnet kan och vad som är utmaningen. Har du varit på Nya Zealand?
Deras skolor intresserar mig mycket.

Visst är det härligt med en oskriven bok.
annika

annika sa...

Kul att du har varit på NZ. Jag har också varit där två gånger. Första gången 2005 och sen året därpå 2006. Var på studieresa med skolledarförbundet. Absolut den bästa fortbildning som jag har haft och skulle gladeligen åka dit ännu en gång.

Du kan maila mig på a.klockberg@gmail.com
så kan vi skriva mer om NZ och skolorna där.

annika

Trollmor sa...

Spännande med en oskriven bok i sin hand.
Goda tankar kring att fokusera på det som är bra, och inte på vad som är rätt eller fel.
Kunde inte låta bli att le när jag såg din lila fina header, använde lavendel häromdagen och det doftade sommar.
Tack för din hälsning hos mig :)
Kram Trollmor