söndag 15 september 2013





Längtan bär en människa halva vägen!

 
 
 
 
Jag har plockat två frökapslar av vallmo från en trädgård och nu ligger de på ett fat till "lyst".
Varje gång jag rör vid dem så faller det ut små svarta frön.
Nu får jag vänta och längta - fröna ska ner i jorden men det blir nästa år.
I helgen har jag haft "tjejmiddag". Mycket skratt har klingat tillsammans med vinfyllda glas och härliga semesterminnen berättades.
Jag behöver inte vänta så länge för nästa "tjejmiddag" är bokad.
Onsdagar och torsdagar hämtas barnbarnet (2½ år) tidigt av farfar och jag 
kommer efter jobbet. I torsdags när han skulle somna tryckte han sig nära och sa
- "Nanomamma" och "sassarpappa"
(här fodras en översättning - farmormamma och farfarpappa).
Han markerar att vi är farmor och farfar och säger det först men,
som den pedagog jag är tolkar jag det som att vi är tillräckligt bra
när  inte mamma och pappa finns i närheten.
Oj, det är snart onsdag och torsdag - jag behöver inte längta så länge.
Vad längtar du efter?
 
 
 

2 kommentarer:

Jennie Bergius sa...

Mysigt med barnbarnet, så kloka de är! Och så fint att vänta på vallmofrökapslar. Det skulle jag med vilja ha i trädgården, det är så himlarns vackert. Låter som att du haft en fin helg :)

Tack snälla, ha en fortsatt fin söndag <3 Jennie

Anonym sa...

Vackra bilder!
Så roligt att vara nära Malte nu när han säger så mycket roligt och klokt. Han ville gärna åka pendeltåg med mig ut till er, berättade han när han var här förra gången.
Julia