söndag 8 september 2013


Livet är en resa, 
vi färdas härifrån till dit-
vi kan lika gärna färdas med glädje. 


  
Efter en helg med många upplevelser käns det skönt att avsluta helgen med ett yogapass. 
Att bara vara med mig själv - en stund av meditation att ta med in i en ny vecka. 
Jag önskar ta med det lugn, koncentration och fokusering som yogan ger
och möta livet medvetet varje dag.
En andningsövning som jag kan göra på bussen, pendeltåget eller tunnelbanan
 utan att någon annan märker vad jag gör är följande.
Blunda.
Sätt pekfingret och långfingret i pannan - ditt tredje öga.
Tummen på höger näsborre och ringfingret på din vänstra näsborre.
Samtidigt som du trycker tummen på höger näsborre så andas in genom vänster näsborre. 
Tryck ringfingret på vänster näsborre och andas ut genom höger näsborre.
Fortsätt andas på detta sätt en stund. 
En liten enskild stund ger en möjlighet att hitta balans i det jag gör.  



2 kommentarer:

Jennie Bergius sa...

Så fina kloka ord, visst är det precis så! Glädje i det man gör är så himla grundläggande och fint :)

Tack snälla du Betty, jag blir så glad av dina fina ord!

<3 Jennie

Färgflickan Esmeralda sa...

Bara en liten stund med yoga gör väldigt mycket gott! Igår kväll var jag så stressad i kropp och själ efter en hel dags renovering med spackling och slipning, men efter en halvtimmes yoga återfann sig balansen och jag kunde slappna av. Yoga gör underverk:)
Andningsövningen som du beskriver gör jag också ibland, väldigt lugnande och skönt.

Jag önskar dig en bra vecka!