söndag 16 februari 2014

Värmande soppa

Jag har alltid ett val, oftast är det frågan om att välja inställning!

 

 

Delar med mig av denna goda morotssoppa. Den skulle ju serverats efter en gnistrande vinterdag på skidor eller skridskor men snökristallerna lyser med sin frånvaro.  Men nu fick den bli lunch en halvgrå dag i februari och det går också bra. 
Morotssoppa med apelsin
5 Stora morötter, 1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, 2-3 msk. olivolja, 7-8 dl grönsaksbuljong,
1 apelsin, 1 msk riven ingefära, 1 msk honung, salt och svartpeppar.
Dekoration: Apelsinskivor, chiliflakes, olivolja.

Skala och skär morötterna i skivor, hacka lök och vitlök. Fräs allt i oljan i en stor gryta.
Häll på buljong och koka morötterna mjuka i ca. 15 min. Mixa till slät soppa. Pressa i saften av apelsinen, tillsätt ingefära, smaka av med honung, salt och svartpeppar. 
Servera med en appelsinskiva, lite chiliflakes och några droppar god olivolja.  


2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Tack för receptet på den goda soppan! Jag älskar soppa.

Och precis, man har alltid ett val. Ibland vet man att om man väljer det knöligare alternativet så kanske det blir jobbigt för stunden men man mår bättre själv i längden.

Agneta kram

p.s. ja, jag har nog bilder från lika långt tillbaka som du, och det får ta sin tid. När man väl kommit igång så går det som på räls, i alla fall ett tag!

Jennie Bergius sa...

Så klokt, fint och gott :)
<3 Jennie