söndag 30 mars 2014


Jag vill färdas genom livet med lätt ryggsäck.


 
Denna helg har det städats, sorterats och slängts ....... böcker.
Får man kasta böcker?
Jag och livskamraten har ställt oss frågan länge och nu 
har vi gjort det.
Det blev flera olika högar. Dom vi kunde göra oss av med utan vidare,
dom vi behövde tänka en gång till kring, böcker som äldsta barnbarnet ev. vill ha 
och böckerna som vi absolut inte vill göra oss av med och där var vi överens.
Ska sanningen fram så gjorde vi en första rensning för några år sedan och har
inte saknat någon av de böckerna. Då för några år sedan försökte vi skänka bort
böckerna, hörde bl.a. med sjukhus, Lions och Kupan men svaret var - nej. Så nu blev det återviningscentralen - tack och lov för den. När jag står där och kastar den ena traven böcker efter 
den andra, ser jag en stor vit vacker korg. Hmmm den skulle jag vilja ha .... och dom sex
felfria stolarna som lastas av från bilen bredvid .... varför kastas dom?  
Böckerna i mitt bokskåp står säkra och dom läses om och om igen.







2 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Rensa måste man ju. Slänga böcker får man säkert men jag klarar det inte. Det vrider om sig i bröstet och jag blir torr i munnen. Marknaden för begagnade böcker är tyvärr nästan obefintlig i alla fall skönlitteratur. Jag asar med mig en boklåda eller två till varje sommarloppis, men säljer sällan nåt. Så nu står de utsorterade i garderober och garage.

/Anette

T8 sa...

Böcker kan jag slänga numera. Och en del blir till "konst". Kallas bl a Book of art.