måndag 23 juni 2014

Sommarlängtan


Till låns har jag sommarens ängar, familjen, vänner, min trädgård - till låns har jag livet självt.


Kylan håller i sig. Regnet kommer i skurar. Den kalla blåsten kyler genom sommarblusen. 
Då styr jag stegen mot Rosendals trädgårdar för att luncha med vännen från tiden då vi läste  Dynamisk Pedagogik. På vägen dit står en kvinna med något vilset i blicken, hon frågar mig om det är vägen till Rosendal. - Vi kan göra sällskap för jag ska dit, svarar jag. Tänk vad trevligt det är med sådana spontana samtal som detta blev. Jag fick veta att hon hade fem timmar innan hennes tåget hem till Skara avgår. Att hon egentligen skulle tillbringa dom timmarna med barnbarnet men han hade fått sommarjobb. När vi kom fram efter ca. 10 minuter samtal önskade vi varandra en trevlig dag och vi vet båda att vi inte kommer mötas igen. Att min dag med min vän skulle bli bra det visste jag. Hoppas denna kvinnans dag också blev bra. 

2 kommentarer:

Sussi Norberg sa...

Jag & J var där förra helgen. Idag kan det bli en lunch där igen.
Kram

mamm sa...

Synd att vi inte kan möta upp men i dag har vi sommarkaffe för tre hjälpsamma grannar