tisdag 12 augusti 2014

Lycka är högläsning

Hitta något att sysselsätta dig med så att tiden blir din vän 
och inte en fiende. 
Paulo Coelho

 
 
Tror att många med mig har läst böcker denna sommar. Det är lycka att få tag på en bok som fångar mig, när jag får längta efter att stunden ska komma då jag får lämna det runt mig och bara ge mig hän. Men ännu roligare är det att läsa för barn och just nu är det barnbarnet 3½ år som bara älskar när jag läser Tove Janssons - Vad hände sen. Livskamraten kommer ofta tillbaka till när de två äldsta barnbarnen (ca. 6 år och 9 år) var med på semester och vi fördrev bilresorna med att jag läste högt ur - Kastrullresan. Vi hade alla fyra lika stor behållning av boken. Jag hoppas att många barn får uppleva och dela glädjen med högläsning. Jag rekommenderar boken - Läsa Högt skriven till föräldrar, pedagoger av Mem Fox. Tyvärr är bara några av hennes barn böcker översatta till svenska. Jag var i Australien (Mems hemland) för ca 10 år sedan och kommer in i en bokhandel i staden Bendigo och där ligger boken -Possum Magic. Några år senare kommer Mem till sverige och jag får min bok signerad. Hon berättar då att den är mycket svår att få tag på. Det är lycka. Lycka är också när jag i sommras såg busskuren med alla böcker och den svarta katten, med uppmaning att ta en bok eller lägg till en bok.  






3 kommentarer:

Marie sa...

Hej igen
Jag mblirså inspirerad av dina ord och bilder.
Vilken härlig buss kur var har du hittat en sådan kur.
Ha en god dag.

Betty sa...

Marie Busskuren finns i Årstahavsbad vid Horsfjärden. Ett "vattenhål" för mig och min livskamrat när vi inte vill springa utan bara gå vid havet.Visst är det Marie från Falkenberg?

Marie sa...

Godkväll
Ja det är Marie från Falkenberg
Ha en fortsatt bra vecka