söndag 21 december 2014



Det strålar en stjärna förunderligt klar ...........

 

 


När julen står för dörren tänker jag på Mumintrollen
Mummin väcker sin mamma och talar om att något hemsk som heter julen ska komma. När de sömniga trollen kravlar sig ut är mumindalen täckt av våt bomull, som Mumintrollet vet att kallas snö. Muminfamiljen är rädda för julen. Är det en katastrof, en översvämning eller vad är det? Gafsor och Hemuler ger rådet att skaffa en gran, som skall kläs. Hur skall man kunna få en stjärna till toppen? Man måste göra massor av mat åt julen. Mumintrollen vet inte ens vet vad julen tycker om för mat. Muminfamiljen sitter ängsliga och väntar på julen när lilla Knyttet kommer förbi och önskar god jul........
 


Jag är inte rädd för julen som mumintrollen. Jag har låååång ledighet och njuter av att göra julfint här hemma. Här finns det stjärnor som sitter uppe hela året. Över dörrarna har jag stora stjärnor i trä och på den gamla spegeldörren hänger små stjärnor i trä. Den vackra ormhasselkvisten får vara framme åretrunt men pryds till vintern av små pappersstjärnor som jag vikt nu får de sällskap av små silverkulor. Jag hoppas att ni alla får en fin jul.

2 kommentarer:

Sussi Norberg sa...

Vi längtar alla tills vi får komma till er på onsdag.
Kram

bettysbeundran.blogspot.com sa...

Ni är sååå välkomna. Det var några år sedan julen var hos oss. Det var när ni flyttade till nz. Tror det var år 2002.