tisdag 24 mars 2015


Lite smått och gott - det är oftast honung,
säger Nalle Puh



Lite smått och gott kan vara många olika saker.
Är man en björn med en mycket liten hjärna så är det honung.
I helgen som var hade Föreningen Lekarbetspedagogik sin årliga kongress. Eftersom jag är vice ordförande i föreningen så finns jag med i 
planeringen kring innehåll på kongressdagarna. I år var huvudföreläsaren Anna Sylven Björnö som föreläste kring anknytning och mentalisering. Människan är troligtvis ensam bland däggdjure om att kunna leva sig in i andras innre mentala tillstånd, att kunna ställa sig i någon annans "mentala skor" och därmed kunna mentalisera. På kongressdagarna kommer lekarbetare från Umeå i norr och från Limhamn i söder. I föreningen ser vi att antalet deltagare som har möjlighet att åka på kongressen sjunker. Är det så illa att svenska förskolor och skolor inte kan låta personal som varje vecka träffar i barn i lekarbete inte får delta i riktad fortbildning?

4 kommentarer:

Marie sa...

Jag tror att vi inom den kommunala sektorn förstår inte att allt har blivit så mycket dyrare och våra politiker ger oss mindre pengar som skol peng. Tänk att 90% av skol pengen går till löner. Vill man ha olika fortbildning kanske man kan bekosta något själv också. Vill man något och lära sig mera eller träffa sina kollegor från hela landet är väl något man kan bjuda sig själv på. Så kände jag att man flyger på små vingar igen.
Har du vägarna förbi Falkenberg så stanna gärna till på en kopp. Sköt om dig med dina vackra ord

betty sa...

Håller med dig men det är också så kvinnligt inte betalar män riktad fortbildning ur egen ficka. Klart jag kommer förbi om jag har vägarna förbi. Jag är ju lite längre ner på den sidan av Sverige, men man vet aldrig.

Marie sa...

Nä det gör inte männen. Men som sagt det är synd att det minskar antalet deltagare. Man får tänka mer till nästa gång att delge fler i min kommun. Nu får du ha en trevlig helg. Hoppas att din förkylning blivit bra.
Marie

Marie sa...

Glad Påsk till dig och sköt om dig
Kram Marie