måndag 20 juni 2016


Vi tror så gärna att blommor doftar för vår skull
 

Uppgiften var, i en utbildning som jag gick för länge sedan, att om jag var en blomma vilken skulle jag då vara. En av de studerande tog hjälp av sin man som svarade utan att tänka så värst länge - Du är en pion, vacker, kräsen och tar stor plats. Nu tycker inte jag att pionerna hos mig är så kräsna, de kommer år efter år. Något år har de inte blommat med så många blommor men då kommer de igen året därpå. Just denna pion tycker jag liknar de som ibland är avbildade på kinesiska målningar och porslin då ofta i blått och vitt. Den finns i nästan alla  färger utom just i blått. I Sverige har pionen kallats för "fattigmansros". I kina har de troligtvis funnits sedan 200 år f. kr. den sägs bringa kärlek, lycka och välgång. I min lilla trädgård finns tre plantor.

2 kommentarer:

Marie sa...

Härliga dofter både för oss och våra insekter. Ha en god vecka

Bettys beundran sa...

Tack Maria, ja det är viktigt med blommor inte bara för oss utan för alla småkryp. Hur skulle vi klara oss utan doften?