tisdag 11 oktober 2016

Insekts hotell

 
 
Alla dagar är betydelsefulla

 
Oj, så fort hösten kom, det är likadant varje år för mig. Helt plötsligt är det
vantar, sjalar, varma tröjor som ska fram. Det är städdag i området och den egna
lilla trädgården ska "städas". Men i år, första hösten som "vardagsledig" tar jag
det lugnt. Jag tar bara på mig vantar, en varm sjal, en tjock tröja går sedan ut
kanske en tisdag. I somras var jag och livskamraten föreståndare för ett
vandrarhem, som vi är delägare i. Det uppdraget fortsätter vi med under
vintern men till betydligt
mer stillsamma gäster. Vi hoppas de "checkar in"
nu under hösten och 
flyttar ut någon gång i vår. Vi har skaffat B&B
för insekter. Vi hoppas att alla de fjärilar, humlor och bin m.fl. som
förgyller vår tillvaro resten av året
vill fortsätta att bo hos oss. Mina
lavendelhäckar som kantar flera rabatter är på sensommaren full av
humlor när jag hämtar tidningen på morgonen. Jag stryker då min hand
lätt över blommorna så de kommer i rörelse. Humlorna sitter kvar.
Någon sträcker ett på ett ben men drar fort in det och somnar om.
När jag sedan går ut efter några timmar så är det flera humlor
som sover vidare. Hoppas de hittar till något av trädgårdens
två B&B.

5 kommentarer:

Ethel Arnell sa...

Så stillsamt och underbart du skriver! Vilsamt för själen min.

Ethel Arnell sa...

Så stillsamt och underbart du skriver! Vilsamt för själen min.

Marie sa...

Godmorgon
Vad härligt att du och din livskamrat har startat företag nu när ni ska njuta av lediga dagar.
Ta inte för mycket betalt under vinter månaderna.
Lite lekarbete för de små i vår.
Må gott kram till er.
Marie

Bettys beundran sa...

Underbart Maria klart att de får lekarbete bl.a. gunga i Lavendeln

Bettys beundran sa...

Tack goa vännen Ethel. Själen behöver vila, men det vet du/ ML