måndag 26 februari 2018

Den livsnödvändiga leken

 
 
Tänk vad vi lekte, att vi inte lekte ihjäl oss!
                                                           Astrid Lindgren            
 
 

 
Att leken är livsnödvändig det vet vi genom forskning, men hur mycket utrymme får leken i dagens förskola/skola och andra verksamheter? Det behöves mer forskning kring det.  Hjärnforskare Martin Ingvar är en av många som är bekymrad över detta och skriver om det på  www.svd.se/svenskehjarnforskaren-ipads-och-tv-tittande-ger-barn-iq-brist 
 
Han menar att om barn mest blir tilltalade TILL, det vill säga från tv, surfplattor mobiler m.m. utvecklas inte språket som om du blir tilltalad MED. Ju färre samtal man har hemma, desto mer tid ägnas åt just surfplattor, mobiler och tv.
Som pedagog sedan 35 år tillbaka å är det här frågor som jag och mina kollegor ofta pratar om. Amelia Adamo har ett ord med i debatten och säger så här utifrån "egentid", livspuzzel, föräldraroll m.m. - Vuxna pratar i dag om att de behöver "egentid". Att sitta med mobil som så som många gör idag - det om något är väl "egentid". BRA Adamo!
Martin Ingvar menar att barn i dag leker för lite och går miste om viktig språkträning. Som pedagog vet man att det är i lek språket utvecklas, man provar bl.a. olika roller, man leker sin vardag, det man förstår, det man inte förstår och för varje gång man leker blir verkligheten tydligare.
Själv är jag, sedan ca. 25 år, utbildad i ett specialpedagogiskt arbetssätt/förhållningssätt som heter lekarbete, som används, med stor framgång, av utbildade pedagoger i fs./skola.
Mer om lekarbete och utbildning finns på www.lekarbete.nu
 
 
 

1 kommentar:

Marie sa...

Så är det stora barngrupper och pedagoger som ska ha mål/syfte i allt som sker i verksamheten. Vi ses snart
Kram
Marie
Leka är livet